Bosch eBike Systems

Vijf onderhoudstips voor je e-bike en accu

Als er één voordeel is aan onze huidige crisissituatie, is het wel de tijd die velen nu over hebben. De momenten die we normaal zouden spenderen aan een eerste terrasje of woon-werkverkeer, wijden we nu sneller aan ‘nuttige’ dingen, zoals een grondige lenteschoonmaak. Denk daarbij ook zeker even aan het onderhoud van je e-bike! Want als die een tijdje aan de kant staat omdat een dagje erop uit trekken nu even niet kan, kan er wel een aardig laagje stof op komen – en bovendien heeft dit gevolgen voor de accucapaciteit. Daarom legt e-bike expert Bosch eBike Systems uit hoe je je eBike langer in goede staat houdt. Vijf handige tips voor optimaal én langdurig fietsplezier na de lockdown! 

Tip 1: wie juist bewaart, heeft wat

Als de batterij van je e-bike langere tijd niet gebruikt wordt, is het zaak dat je deze op een juiste manier opslaat. Het bewaren van je accu doe je best in een droge ruimte, bij een temperatuur tussen 15 en 20 graden. Bescherm ‘m ook tegen directe zonnestralen en let op je huidige laadtoestand. Je accu helemaal vol of leeg bewaren is niet aan te raden, want dat zorgt voor meer slijtage. De ideale laadtoestand voor langere opslagtijden bedraagt zo’n 30 tot 60 procent. Als je accu-indicator twee tot drie oplichtende leds aangeeft, zit je goed.   

Tip 2: keep it clean 

Geef je fiets en accu een schoonmaakbeurt. De eerste stap in het reinigingsproces? Je batterij van de fiets halen! Maak ‘m vervolgens schoon met een vochtige doek en gebruik geen agressieve reinigingsmiddelen. Geef ook de stekkerpolen af en toe een beurt en vet ze licht in met batterijvet of technische vaseline. Gebruik geen gerichte waterstraal of hogedrukspuit, want dat kan schade toebrengen aan de elektronische onderdelen. Komt er toch water in de accuhouder? Geen paniek: dit laat je makkelijk terug weglopen zodat de contacten kunnen drogen. De contacten zijn voorzien van een laag die het oppervlak beschermt tegen corrosie en slijtage.

Tip 3: opladen doe je zo

Voordat je er weer op uit trekt, wil je natuurlijk wel een volle accu. De batterij opladen doe je best in een droge omgeving, bij kamertemperatuur. Je mag gerust de laadprocedure onderbreken – dat is, ongeacht wat veel mensen denken, niet schadelijk voor de accu. Wat wél onherstelbare schade kan toebrengen, is het gebruik van een niet-bijbehorende oplader. Zorg er tot slot ook zeker voor dat je oplaadruimte voorzien is van een rookmelder. Veiligheid boven alles!

Tip 4: vergeet je e-bike niet 

Wellicht kan je hele e-bike na enkele weken stilstaan wel een kleine schoonmaakbeurt gebruiken. En sowieso is het niet aan te raden om te wachten tot vuil zich heeft vastgezet. Haal daarbij eerst je accu en displays van je fiets – vast gemonteerde displays dek je best af met een doek of een stuk folie. Nu kun je beginnen met poetsen! Er bestaan speciale fietsshampoos en -onderhoudsmiddelen, maar als je die niet hebt, krijg je je e-bike met normaal zeepsop of afwasmiddel ook schoon. Let er wel op dat je, net zoals bij het reinigen van je accu, geen middelen gebruikt die te agressief of te sterk ontvettend zijn. En een zachte spons of borstel is je vriend! 

Tip 5:  smeer ‘m!

Voer na het wassen een korte check uit: is de accu goed ingestoken? Werkt de aandrijving naar behoren en reageert het systeem goed op het drukken op knoppen? Zo niet, sluit ze dan opnieuw goed aan. Check, check, dubbelcheck, én is je fiets terug schoon? Dan hoef je nu enkel nog je fietsketting te voorzien van een verse laag smeer! Zorg er daarbij voor dat er geen smeermiddel op de schrijfrem terechtkomt, en je tandwiel mag niet vastkleven. Sproeien waar de ketting vrij loopt, is dus de boodschap. Overtollig vet neem je nadien weg met een lap of zachte doek.

Zit je nog met vragen over je e-bike accu of het onderhoud van je e-bike? Neem dan een kijkje op de Bosch eBike Systems website.

Bron: Bosch eBike Systems

/sites/default/files/2024-12/BtW_banner_BtWStopt.jpg

Na 16 jaar zet de Fietsersbond het Bike to Work-programma stop.  Als je een account hebt op biketowork.be zal je dit binnenkort niet meer kunnen gebruiken.